Din virksomhed udsender en pressemeddelelse, men intet sker. Hvad er problemet? Se de tre mest almindelige PR-brølere her.

Mange virksomheder udsender løbende pressemeddelelser  om nyt fra organisationen, nye kunder eller runde fødselsdage. Og rigtig mange virksomheder har endda ansat en PR-medarbejder eller tilkoblet et PR-bureau. Desværre står anstrengelserne ofte ikke mål med resultaterne.

Her giver PR-specialist Lasse Gammeljord dig tre typiske årsager til, at din pressemeddelelse ikke kommer ud til kunderne.

Din pressemeddelelse er ingen nyhed

“For det første er mange pressehistorie ganske enkelt ikke nogen nyhed i journalistisk forstand. Tværtom er de aldeles uinteressante for alle andre end virksomheden selv. Et eksempel kan være oversættervirksomheden, der sender en pressemeddelelse ud om, at translatører øger virksomheders omsætning, fordi de sørger for, at der ikke er fejl i brochurer og hjemmesider til udenlandske markeder. Unægteligt lidt af en sovepille,” siger Lasse Gammeljord i videoen.

Vil du høre mere om

dine PR-muligheder?

Hør om vores priser og hvordan vi kan hjælpe dig. Kontakt os her

%message%

Ifølge Lasse Gammeljord er generelle historier et absolut ‘no go’,  fordi ingen journalister skriver om den slags. Derimod skal historien have en aktuel kontekst og en aktuel problemstilling, et problem, der skal løses her og nu. Det er det, journalisten leder efter.

“Skriver hun derimod en historie med titlen ”Translatører hjælper 1.000 flygtninge ind på det danske arbejdsmarked”, så har vi en aktuel begivenhed og grund til at dække firmaet bag nyheden,” forklarer Lasse Gammeljord.

Din PR-historie er ikke gennemarbejdet

“For det andet leverer mange virksomheder ikke et 100 procent flyvefærdigt journalistisk produkt til medierne. Når du skriver til en journalist, skal din tekst være så god, at journalisten kan kopiere den direkte eller lige justere lidt hist og pist. Det betyder, at din overskrift, indledning, underoverskrifter og citater skal sidde lige i skabet. Det er dit ansvar at formidle overblik og guide læseren sikkert igennem nyheden, så man med det samme kan se, hvad den handler om,” forklarer PR-rådgiveren.

Video: Styrk din pressemeddelelse med nye tal

Herudover er det et absolut minimum, at sproget er klart, levende og effektivt. En professionel pressemeddelelse har hverken tyrkfejl, forkert kommatering, unødvendigt sprogligt fyld eller retningsløse sætninger. Pressemeddelelsen indeholder desuden gerne ekstra oplysninger såsom faktabokse og links til anden relevant information, og så er der pressefotos, så journalisten ikke behøver at bruge tid på den den slags formalia. PR handler om at servicere og nemme journalistens arbejde mest muligt.

Skru ned for længden og praleriet

“For det tredje er mange pressemeddelelser alt, alt for lange. Er du i stand til at zoome ind på essensen, bliver dine tekster helt naturligt kortere og med stor sandsynlighed markant bedre skrevet. Kommer de ned på ½ A4-ark og er klart skrevet, vil flere medier bringe dem. Mange glemmer, at der er kamp om pladsen på redaktionerne, og at lange artikler er svære at passe ind i en avis. Så skær ind til benet, skriv det væsentlige først, fjern alle fyldordene og praleriet i citaterne, så bliver det nemmere at komme i medierne,” opsummerer Lasse Gammeljord.


Tagged with →